Wednesday 3 July 2013

INILAH AKAN JADI BILA PAS DAN KAWAN PR MEMERINTAH NEGARA INI

KAHERAH 2 Julai - Pergolakan di Mesir yang dikepalai oleh pergerakan Tamarod semakin memburuk dengan Menteri Luar, Mohammed Kamel Amr bertindak meletak jawatan hari ini.

Pergerakan Tamarod pula mendapat sokongan dalam bentuk lojistik daripada parti-parti pembangkang yang berfahaman sekular dan mereka menggunakan medium internet seperti Facebook dan Twitter untuk meraih sokongan.

Malah, khabar angin bertiup kencang tentang Kabinet Mesir pimpinan Presiden Mohammed Mursi telah meletak jawatan, tetapi dinafikan oleh Menteri Keadilan, Ahmed Suleiman.

Akhbar al Arabia sebelum ini, melaporkan sepuluh menteri Mesir turut menghantar surat peletakan jawatan selepas berjuta-juta rakyat Mesir mengadakan tunjuk perasaan menuntut Presiden Mohammed Mursi meletak jawatan.

Seorang pegawai kanan kerajaan bagaimanapun berkata, Perdana Menteri Hisham Qandil telah menolak permohonan peletakan jawatan daripada lima menteri iaitu Menteri Pelancongan; Hisham Zaazou, Menteri Hal Ehwal Alam Sekitar; Khaled Abdel-Aal, Menteri Teknologi Maklumat dan Komunikasi; Atef Helmi, Menteri Hal Ehwal Parlimen dan Undang-Undang; Hatem Bagato dan Menteri Air; Abdel Qawy Khalifa.

Gelombang peletakan jawatan ini menjadi satu tamparan baharu kepada Mursi yang turut diberi tempoh selama 48 jam oleh tentera semalam untuk menyelesaikan krisis politik di negara ini atau berdepan dengan campur tangan.

Namun, pejabat Presiden hari ini menolak amaran kata dua oleh tentera itu, sekali gus meningkatkan lagi ketegangan krisis politik di Mesir.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan tengah malam tadi, pejabat Presiden bertegas akan terus bertindak mengikut cara mereka sendiri untuk mencapai perdamaian nasional.

Pejabat Presiden turut mengecam sebarang deklarasi yang akan 'memburukkan lagi perpecahan' dan 'mengancam keamanan sosial'.

Mursi sedang berunding dengan semua pasukan kebangsaan untuk memastikan perubahan demokrasi dan kehendak kebanyakan rakyat dipelihara, tambah kenyataan itu.

"Demokratik sivil Mesir adalah kejayaan paling besar kepada revolusi 25 Januari," kata pejabat Presiden yang merujuk kebangkitan rakyat 2011 di negara ini yang menggulingkan diktator Hosni Mubarak. - AFP/AGENSI

Artikel Penuh: http://utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20130703/lu_02/Menteri-Mesir-letak-jawatan#ixzz2XwYFKrmp
© Utusan Melayu (M) Bhd

No comments:

Post a Comment