Saturday 18 May 2013

ANWAR SUDAH TAKUT DENGAN DESAKAN UMAT ISLAM UMNO-PAS BERSATU


KUALA LUMPUR 17 Mei - Usaha mendamaikan perseteruan politik antara Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang sedang dilakukan bekas Naib Presiden Indonesia, Jusuf Kalla disifatkan satu tindakan sia-sia dan membuang masa.

Presiden Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia (Muafakat), Ismail Mina Ahmad berkata, usaha itu juga dianggap mengarut kerana umum mengetahui bahawa Anwar telah sekian lama begitu rapat dengan Jusuf.

"Saya amat yakin usaha yang mahu dirintis Jusuf ini telah diminta dilakukan oleh Anwar sendiri. Sebab kita di Malaysia sekarang ini, semua orang bercakap mengenai perpaduan UMNO dan Pas yang mewakili orang Islam.

"Jadi ini membuatkan Parti Keadilan Rakyat (PKR) terpinggir kerana amat jelas dan nyata bahawa PKR bukan parti mewakili Melayu mahupun Islam dan tiada siapa yang mahu peduli tentang penyatuan dengan PKR.

"Oleh itu PKR sudah tersepit dan terpinggir maka orang yang dikatakan mempunyai imej baik untuk usaha perdamaian ini adalah Jusuf," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas usaha yang sedang dirintis Jusuf itu atas dasar Najib dan Anwar adalah sahabat baik dan bagi menjaga kepentingan Malaysia serta Indonesia.

Walaubagaimanapun, usaha yang dirintis oleh Jusuf itu masih menemui jalan buntu kerana dipercayai ekoran keengganan Anwar sendiri menerima keputusan Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 yang telah dimenangi oleh Barisan Nasional (BN).

Ismail Mina berkata, disebabkan usaha tersebut adalah satu yang sia-sia untuk dilakukan, Najib sewajarnya memberi tumpuan kepada proses membangunkan negara yang lebih rancak selepas berakhirnya PRU-13.

"Lebih penting, usaha menyatukan UMNO dan Pas wajar diperhebatkan bukannya mendamaikan Najib dan Anwar. Kami dalam Muafakat sememangnya menyokong usaha perpaduan UMNO dan Pas," katanya.

Sementara itu, Presiden Majlis Bekas Wakil Rakyat Malaysia (Mubarak), Tan Sri Abdul Aziz Rahman berkata, Anwar terlalu taksub untuk berkuasa sehingga tidak mahu menerima hakikat kekalahan pembangkang pada PRU-13 lalu.

Katanya, disebabkan sikapnya itu, maka sudah pasti usaha perdamaian antara beliau dengan sesiapa juga akan menemui jalan buntu.

"Pada saya, kerjasama dengan mana-mana parti politik juga boleh diwujudkan dalam usaha penyatuan nasional. Usaha ini wajar supaya kita dapat kurangkan politiking yang menambah jurang sesama kita sehingga timbul konflik," katanya.

Kelam kabut Anwar bila umat islam negara ni menggesa UMNO-PAS bersatu. Kerana pasti bila sampai masa yang diizinkan Allah penyatuan umat islam negara ini berlaku maka hilanglah peluang Anwar untuk meraih undi dari umat islam lagi. Terbantutlah cita-cita Anwar mahu jadi PM Malaysia.

Untuk mengelak dia jadi terpinggir maka Anwar segera menggunakan kawannya di Indonesia Jusuf Kalla untuk mendesak Najib terimanya sebagai sekutu politik. Sebenarnya dia mahu menyambung riwayat politiknya dalam parti orang melayu islam negara ini yang diterajui oleh Najib dan Hadi Awang.

Anwar sekarang ada beberapa strategi untuk survival politiknya. Antaranya jika penyatuan PAS-UMNO tak berlaku maka dia gunakan kaum Cina untuk berkuasa. Sebaliknya jika penyatuan berlaku maka jika Najib menerima saranan Jusuf Kalla, dapatlah Anwar menyambung riwayat politiknya negara ini.

Ada sumber mengatakan orang yang diantara terkaya di Asia, Robert Kuok beri dana yang cukup besar untuk bantu Cina dan Anwar menang PRU13 dan seterusnya ambil alih pemerintahan negara ini dan juga cuba jatuhkan ekonomi negara agar kerajaan lingkup dengan cara mempengaruhi negara negara seperti China supaya tidak ada lagi hubungan bisnes dengan Malaysia, betulke? 

Katanya lagi, bagaimana Yahudi kontrol Amerika dengan jutawan-jutawan Yahudi mainkan peranan dalam ekonomi Amerika begitulah Robert Kuok dan jutawan jutawan Cina mahu kontrol pemerintahan negara ini melalui kekuatan ekonomi jutawan Cina negara ini dan bantu parti rasis Cina, DAP supaya menang dalam PRU. Betulke?

13 comments:

  1. Boikot barangan buatan dan jualan cha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sanggup ker ko makan pucuk ubi tiap2 ari..? Jgn bodoh kan diri sendiri laaa.. Dlm perniagaan cina 75% perkerja dia adalah bangsa ko sendiri

      Delete
  2. Betullah bagai dikata ...

    Jangan lupa peranan Singapork. Anak2 babi Malaysia buat demo kat sana kena tindakan setakat amaran je. Tapi kalau rakyat Melayu yang buat, jawabnya masuk penjaralah.

    CiPAP Singapork akan terus membantu DAPigs kerana populasi rakyat disana akan meletup. Tanah dah tak ada. Solusinya, tawan Malaysia melalui DAPigs.

    Mana mahu pergi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana mahu pergi.
      Tanah2 Di Selangor yg dibawa lori bukankah pergi ke Singapork untuk tambak laut?
      Tapi tak cukup2.
      Nanti datang tsunami tenggelam lah semuanya.
      Kalau tak tsunami pun iceberg akan cair dan air laut pun naik tinggi.

      Delete
  3. silap kerajaan bn gak byk sangat bantu golongan ni seolah2 org melayu tak pandai berniaga.

    ReplyDelete
  4. Korang nak caya ker ngan pemimpin melayu...? Cuba korang tengok sejarah lampau seperti Hang tuah, tunggul rahman, maha kutty hingga ke pak dolah... Kan di bodohkan bangsa sendir, bukan setakat bodoh kan bangsa sendiri, harta negara pun dia kaut anank beranak... Penah ke korang keja ngan cina, tokeh tu xbagi gaji, bonus, ot, elaun, duit sepital, cuti dan solat...? Xpenah pun cina tu rampas hak korang sebagai kuli batak kan.... So.... Pru14 nie kite ubah le yer.

    ReplyDelete
  5. Anon 10:51 ...

    Jadi apa nak dibuat sekarang? Sokong Pakatan Haramjadah ke?

    ReplyDelete
  6. Jom sama-sama kita berdoa supaya PAS dengan UMNO jgn bersatu. Nanti akan tekeluarlah dari lidah najib yang bangsa cina nie rasis. Maka sejarah 13 mei akan berulang. Cukup-cukup lah apa yg di lalui zaman mak bapak kita.

    ReplyDelete
  7. Anon 12.06...

    Dah tu... Pru 14 sok kita sama2 tukar pemerintahan yg ada. Buang yg lama, ganti yg baru.

    ReplyDelete
  8. Bangsa melayu bangsa celakak.

    ReplyDelete
  9. ramainya anak2 red bean army dlm ni

    ReplyDelete
  10. Di bawah pemerintahan kerajaan yg sekaranglah orang Melayu dapat mengurangkan jurang ekonomi mereka dgn bangsa lain. Cina disini bole jadi kaya dgn bisnes berjuta2 dan berbilion2. resam dunia, manusia tidak akan pernah berpuashati, setelah ekonomi dikuasai kini mereka mahu pula memerintah. Ibarat sudah diberikan betis mahukan peha. Belum tentu lagi pemerintahan yang baru mampu membangunkan Malaysia seperti kerajaan skrg dan mampu berlaku adil kepada semua bangsa tanpa mengkhianati perjanjian yg telah termaktub di dlm perlembagaan Malaysia dan menafikan hak istimewa pribumi dan org melayu. Demi kemerdekaan Tanah Melayu org Melayu sanggup menerima pendatang Cina dan India sbg rakyat di Tanah Melayu ini dgn syarat tiada pertikaian yg melibatkan hak istimewa pribumi dan org Melayu. Tetapi kini lihatlah cina sudah lupa saya fikir, "cina mudah lupa". Saya sudah merasa bekerja dgn bangsa cina dan India. Jika mereka tiada kuasa mrk sgt baik dgn anda tapi bila mereka berkuasa mrk mula menunjukkan taring mrk. Pengalaman mengajar saya menjadi org "Melayu yg tidak mudah lupa". Ingat kawan, org Melayu sll berkata "org tamak selalu rugi, bagai anjing dgn bayang2". Perumpamaan2 Melayu ini bukan sekadar menujukkan ketinggian sastera Melayu, ia mencerminkan betapa byknya pengalaman bangsa Melayu dlm kehidupan dan bagaimana mrk belajar bertolak ansur. Air yg jernih jgn disangka tiada buaya.

    ReplyDelete