Thursday 16 May 2013

GEMPAR!!! BENARKAH TIMBALAN MENTERI I-YB DATUK MARY YAP KAIN CHING (PBS) PENAUNG KRISTIAN?


MENTERI PELAJARAN DAN PENGAJIAN TINGGI:
 
(1) MENTERI I: YAB TAN SRI DATO’ HAJI MUHYIDDIN BIN YASSIN (UMNO)
(2) MENTERI II: YB DATO’ SERI IDRIS BIN JUSOH (UMNO)

TIMBALAN MENTERI:
(3) TIMBALAN MENTERI I: YB DATUK MARY YAP KAIN CHING (PBS)
(4) TIMBALAN MENTERI II: YB TUAN P. KAMALANATHAN A/L P.PANCHANATHAN (MIC)


Pengerusi Majlis Persekutuan Sekolah Mubaligh Kristian Malaysia. Datuk Mary Yap Kain Ching di lantik tim menteri pelajaran malaysia.. kabinet baru najib.

Antara sumbangannya: Resolusi –resolusi FCCMSM dapat diluluskan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia :

1) Bible Knowledge boleh diajar di sekolah kebangsaan dan sekolah mubaligh;

2) Penubuhan Kelab/ Persatuan yang bukan beragama Islam;

3) Pemberian Quota 10% untuk memilihan dan penempatan murid je sekolah mubaligh;

4) Bible Knowledge termasuk dalam senarai matapelajaran SPM;

5) Peruntukan untuk sekolah mubaligh melalui Pakej Praransang;

6) Perlantikan Pengetua dan Guru Besar untuk sekolah mubaligh mengikut prinsip konsultasi maxima dengan Mission Authorities;

7) Sekolah mubaligh dapat status yang sama dengan sekolah kebangsaan;

8) RM100 juta diagihkan kepada sekolah mubaligh di bawah bajet 2013.

9) Serorang pegawai dilantik oleh Kementerian Plejaran Malaysia untuk menjaga kebajikan sekolah mubaligh.

Sila rujuk : http://www.mary-yap.com/sample-page/

Tolong semak kesahihan

13 comments:

  1. semoga tidak betul and mohon panjangkan ke PM.

    dia orang sabah and org2 sabah ni kristian mmg taat. jd tak heran kalau dia penaung mana-mana pertubuhan kristian... jgn melatah dulu, cuba tanya siapa2 kat sabah mungkin ada yg tau hal ni

    ReplyDelete
  2. Memang betul semua tu.. tp baguslah untuk org dia. Masalahnya kenapa kita org Islam tidak bersatu memperjuangkan hak-hak org Islam di negara kita sendiri? Lama-kelamaan tidak ada bezanya antara
    org Islam dan ugama lain di negara ini, walaupun Islam itu agama rasmi negara.Kita ashik bertelagah sesama kita, bertengkar perkara remeh temeh. Lama kelamaan tanah air tergadai..sedarlah org melayu/Islam!

    ReplyDelete
  3. Masalah budaya dan agama di semenanjung dan borneo agak berbeza....
    Aku org islam dan mengamalkan hidup islam mcm rakan2 islam di semenanjung dan kebetulan pernah bersekolah di sekolah asrama penuh di perak.Tanggapan ekstrim kita yg gagal mengenali agama dan budaya negeri lain sgt ketara...mmg ada yg agak anti tetapi sbg warga malaysia yg ditakdir hidup dlm keadaan berbilang kaum dan agama...hakikat tersebut terpaksa dihadapi.Dan bagi kami...tiada masalah langsung selagi dia tidak secara terbuka memusuhi org islam.
    Aku ada rakan islam dan kristian dari sabah yg sgt berbangga atas lantikan yb mary yap...mrk menegaskan beliau mmg seorg yg tekun bekerja dan prihatin.
    Adakah kita nak memusuhi beliau atas pegangan dan anutan beliau???
    Adakah atas lantikan tersebut beliau akan menyebar agamanya di seluruh malaysia??
    Anak anwar dan anak2 org melayu ramai yg bersekolah di sekolah mubaligh...bagaimana dgn anutan mereka?

    ReplyDelete
  4. Mana salahnya? Belajarlah untuk hidup dalam keadaan aman & damai sebagai rakyat 1Malaysia? Pernah tengok anak anak Islam menuntut dalam Sekolah Mubaligh? Pergi Sarawak .... tanya berapa ramai murid murid Islam dalam sekolah Mubaligh St Joseph?, St Teresa?, St Anthony?, St Mary? dan banyak Saint lagi!!!

    ReplyDelete
  5. bro, jangan melatah. setiap rakyat negara ini ada hak untuk menganut agama yg dipercayainya dan bergiat aktif dalam pertubuhan agama tersebut. ada dalam perlembagaan tu!! kalau dia aktif dalam kristian dan tidak melanggar perlembagaan, itu tiada masalah. yang kita patut berjaga2 ialah usaha pihak kristian utk mengkristiankan anak2 muda dan pelajar sekolah beragama Islam yang kebanyakkannya masih mentah dalam soal keagamaan. itu juga ada dalam perlembagaan!!! so, kita yang kena sentiasa berjaga2. menteri kabinet juga boleh dipecat apa!!!

    ReplyDelete
  6. apa nak dirisaukan. kat sekolah mubaligh pun ramai pelajar islam. sejak dulu kala lagi. DS Najib dan Hishamuddin pun belajar di sekolah mubaligh

    ReplyDelete
  7. ini kementerian yang menggubal sistem pendidikan negara. ini masalah serius.

    ReplyDelete
  8. aku rasa kalau DAP pegang portfolio tu... pasti RAMAI MACAI yg melatah sbb org cina kristian akan JADI PM....

    Tapi sekarang ni sapa yg jadikan PM bawah naungan kristian...

    ReplyDelete
  9. saya diantara org yg rapat dgn beliau..saya bragama islam yg brasal dari twu sbh. Beliau seorang yang sangat2 menghormati agama islam dan orang melayu. Tekun dan berintegriti dalam mlakukan tugas. Menjalankan tugas dengan cemerlang, telus dan amanah sehingga di anugerahkan Tokoh Maulidur Rasul Kebangsaan ( JAKIM ) – 2007.

    ReplyDelete
  10. Kalau iman kuat di dada nsk takut apa? Itu belum lg cair dgn hasutan dajjal di akhir zaman nanti...

    ReplyDelete
  11. Dajal sebenar hidup taklama sbb ditewaskan oleh Nabi Isa as tp ada sekor dajal kat Malaysia
    yg tak mati2 sejak disingkir dari arus perdana..sekarang tgh ajak budak2 muda merusuh di jalanan.
    Agak2nya kalau Dajal ni takda aman Malaysia kut??

    ReplyDelete
  12. selamatkan malaysia dari dap n annuar...

    ReplyDelete
  13. Saya seorang beragama Islam di Sabah.Salahkah orang bukan Islam jadi Menteri di Malaysia? Salahkah bukan Islam memenagkan Barisan Nasional?Adakah jaminan Agama penentu kejayaan sesebuah organisasi ? Udah-udahlah berpolitik bersyukurlah BN kembali memerintah..Sekarang saya ingin cadangkan Belanjawan Negara 2014. 1.SAMARATAKAN Elaun rumah tanpa mengira dari DGA29 hingga lah DG54.sebab Pemilik rumah tidak bertanya kamu DG apa barulah menentukannsewa rumah.Kedai kopi tidak Tanya kamu dg berapa barulah ditentukan harga kopi.DG54 pun akan cari rumah swewa murah untuk menjimatkan perbelanjaan.Kedudukan jawatan tidak membezakan rumah.man ada sewa rumah RM180.00 sebulan .sewa bilik sajapun dah mencecah RM300.00.2.Apa bezanya smenanjung Sabah dan Sarawak..kenapa elaun wilayah terlau jauh cuba smakan RM500 kan adil..3. Tapi yang peliknya semua guru mengajar kurikulum yang sama tanpa ada perbezaan.4.guru semenanjung ,Sabah dan Sarawak mendapat latihan yang sama..kenapa pula di bezakan elaun-elaun tertentu? 5.Ingat Sabah,Johor dan Sarawak penyumbang Utama kemenangan Barisan Nasional..6. Tahniah rakyat didahulukan pencapaian diutamkan..fikir-fikirkanlah..

    ReplyDelete