Wednesday 2 May 2012

HOT LAGI LA: NIK AZIZ MENENTANG AYAT QURAN?


Nik Aziz, nik aziz......Allah sebut syaitan musuh kamu yang nyata dalam quran tetapi kerana dendam kesumat kamu kepada saudara islam kamu yang berlainan parti politik dalam UMNO, sanggup kamu menyatakan hasrat untuk berkawan dengan syaitan untuk tumbangkan parti lawan. Mana pergi pertimbangan sebagai orang islam ni? Ya Allah.....kesian nik aziz terbelit dalam belitan syaitan patutla mahu gulingkan kerajaan pemerintah cara keganasan. Sesungguhnya nik aziz telah bercakap bertentangan dengan Quran.


Syaitan merupakan musuh yang jelas diberitakan oleh Allah dalam al-Quran sebagaimana firmanNya:


أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آَدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ


Bukankah Aku telah memerintahkan kepadamu hai Bani Adam supaya kamu tidak menyembah syaitan? Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagi kamu"


[ Yassin:60 ]
Al-Imam Ibnu Kathir-rahimahullah-dalam Tafsirnya ketika menafsirkan ayat ini berkata: Ini adalah celaan Allah kepada mereka yang mengingkariNya di kalangan bani Adam iaitulah mereka yang mentaati syaitan sedangkan syaitan adalah musuhnya yang nyata,dan mereka yang melakukan maksiat kepada Allah sedangkan Dialah yang menciptakannya dan mengurniakan rezeki kepadanya.

[ Tafsir al-Quran al-`Azhim,Ibnu  Kathir,3/167 ]


Langkah-Langkah Syaitan Menyesatkan Manusia

Syaitan telah berjanji di hadapan Allah bahawa dia akan menyesatkan dengan pelbagai bentuk cara dan keadaan,hakikat ini dirakamkan dalam al-Quran:

قَالَ فَبِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ () ثُمَّ لَآَتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَنْ شَمَائِلِهِمْ وَلَا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ


iblis menjawab: "Kerana Engkau telah menghukum aku tersesat, aku benar-benar akan (menghalangi) mereka dari jalan Engkau yang lurus. kemudian aku akan mendatangi mereka dari muka dan dari belakang mereka, dari kanan dan dari kiri mereka. Dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan mereka bersyukur (taat).


[ Al-`Aaraf: 17 ]


4 comments:

  1. sesat dah orang tua nak mampos ni

    ReplyDelete
  2. melalut sungguh dia ni....ni bukan ulama tapi hantu raya sebab agama dimain2kan untuk penuhkan nafsu politik

    ReplyDelete
  3. betul2, hantu raya yg dah kaya raya didunia. sebab tu nak rasa pilak duduk memerintah kat Putrajaya.

    ReplyDelete
  4. Semua yang komen melambangkan keperibadian masung2, moga diberi pentunjuk..

    ReplyDelete