Friday 9 September 2011

FITNAH AKHIR ZAMAN, RUPA AGAMA CAKAP AGAMA DAN GUNA AGAMA UNTUK MENIPU DEMI DAPAT HABUAN DUNIA


Nabi saw bersabda lebih kurang bunyinya  ‘bila datang berita dari seseorang jangan kamu terus menolaknya krn ia mungkin benar dan jangan kamu terima terus krn ia mungkin tidak benar’ .

Bukti2 yang ada menentukan perlakuan benar2 berlaku atau sebaliknya namanya Takzir. Kisah Nabi Yusof yg digoda oleh Siti Zulaikha yang oleh terangkan dlm Quran bhw perbicaraan di bawah Takzir krn tiada pengkuan yang benar oleh Siti Zulaikha, tiada 4 saksi yg adil melihat kejadian, maka Allah menceritakan dlm quran bhw Yusof didapati tidak bersalah krn bajunya koyak di belakang (tanda dia lari ketika kejadian dan ditarik bajunya dari belakang).

Dalam kes zina/liwat hukum perbicaraan ada 3 bahagian;

1.Pengakuan oleh pelaku (hanya berlaku bila kesalahan dilakukan oleh orang yg beriman krn takut azab akhirat dan mau terima hukuman di dunia spt kisah wanita zaman Rasulullah), hukuman dilaksanakan mengikut hukum hudud.

2.Tiada pengakuan oleh pelaku tetapi ada 4 saksi yang adil melihat kejadian (hanya berlaku bila ada 4 saksi yg adil yakni orang yg beriman) , hukuman dilaksanakan mengikut hukum hudud.

3.Tiada pengakuan dan tiada 4 saksi, tetapi ada bukti2 yang Allah zahirkan mengikut kemajuan yg ada pd zaman ketika kejadian berlaku spt kisah Yusof a.s. Hukuman ditentukan oleh budi bicara hakim berdasarkan sejauh mana kesalahan dibuat.


Sebenarnya kes jenayah atau apa jua kes sebenarnya di mahkamah Civil, orang barat telah tiru hukum dlm Quran iaitu dibawah Takzir yakni berdasarkan bukti2 yang zahir masa kejadian.

Dalam kes Mat sabu dan Anwar, dari segi bukti yang Allah zahirkan dan perlakuan tertuduh jelas menampakkan kesalahan benar berlaku tetapi atas kepentingan politik media telah spin the issue supaya menjaga undi. Dalam ajaran islam yg sebenar, siapa yang salah ..sekalipun anak khalifah tetap dihukum spt anak Umar r.a dihukum rotan krn kesalahan yg dibuatnya.

Apa PAS buat untuk kes Arif Fahmi, Ust Saiful Bukhari, Adun Perupok Bachok?


~ pengikut Muhammad saw

No comments:

Post a Comment